Thursday, July 30, 2009

Pengalaman Rombongan Pengantin Ke Johor

Pada 18 Mei 2008 tarikh keramat dan mencatat sejarah bagi zambry ayup(bukan menteri besar PERAK) apabila diijabkabul di Johor. Tempat sebenar penulis terlupa plak.. Rombongan dari Melaka telah mengiringi pengantin ke majlis tersebut. Walaupun jarak dari melaka ke tempat perkahwinan amat jauh, namun kepenatan perjalanan diupah dengan hasil yang lumayan.


Kami disajikan dengan sate buffet beserta hidangan-hidangan lain. Setiba rombongan kami di kampung berkenaan, pihak sebelah lelaki telah mula mengandam pengantin lelaki.




fuh.. lamak baju hijau sedondong mengiringi pancaragam pengantin. Sebu gak dibuatnya telinga penulis..

Segak dan bergaya.. berdiri memang tak sama tinggi (pengantin dan pengapit)
namun memang nampak bersemangat si pengapit tu..



Rombongan mula diasak dan disekat oleh TOL HARAM pertama..
kelihatan pengapit mula ngelabah.. Penulis tengah amik gambar pasal nak lari dari bayar tol..
wa..waa..wa

Kelihatan dak hanim dan amirah mengiringi pengantin dengan begitu bersemangat walaupun panas terik..


(berbaju merah..gambar diatas) mula dah rasa frust.. mesyuarat tergempar dibelakang penulis sedang berlangsung.. yang lain sumer dah melarikan diri ke bawah pokok yang berhampiran..(pasal panas..la.)





Alunan muzik zapin kuat berkumandang dari rumah pengantin. Kelihatan beberapa anak-anak muda berpakaian serba tradisional memulakan rentak tari yang sungguh sopan mengiringi kehadiran para rombongan dari melaka.

Rombongan melaka mula berarak (Perhimpunan Tak Haram nie...) menuju ke rumah pengantin perempuan dengan begitu tersusun dan sungguh disiplin. Lihat gambar.

Tiba-tibaa..aaa (susspen.. nie) rombongan kami mula diasak dan disekat oleh pelbagai jenis TOL HARAM (tetiba jer wujud... siap bawak senduk.. ada yang bawa tempat kacau nasi..(centong)) yang menyebabkan pergerakan kami sudah mulai jem.. akibat asakan yang bertali arus..

Suasana yang pada mulanya harmonis .. mula bertukar kaler macam kertas litmus, bertukar menjadi huru hara (tapi masih boleh diamankan) apabila TOL HARAM pertama sudah mula mengasak supaya duit tol dibayar ..kalu nak masuk...

Pengiring pengantin (Abang Ngah) sudah mula ngelabah cengkaarung apabila tangan mula menyeluk-nyeluk saku berisi duit tol. Sambil buat-buat pantun dua kerat, duit tol pertama diserahkan kepada penjaga tol. Tiba-tiba penjaga TOL HARAM mulai hilang akal.. menyeluk saku abang ngah dan ... apa lagi abih semua sampul berisi tol disebat nya.. suasana mulai tegang..

pantun-pantun ..orang sini tak main kot... pada masa itu, penulis berada kat belakang. Puas juga penulis membaca apa-apa surah yang diingat supaya maslah ini dapat diatasi namun tak berhasil. Penulis rasa macam nak menzapinkan ajer penjaga tol tu...

TOL HARAM kedua mula rasa dicabar.. dan mula merapati rombongan dari melaka. Ini sudah melampau nie... bisik hati penulis. Baru nak buka silat pulut kat dia worang , tetiba jer datang dari arah penanggah seorang member dari pekerja tol kedua dengan membawa centung merapati member dia yang lain. Huh.. penulis terus bukak langkah reverse dan duduk di belakang pengantin sambil mengira-gira duit yang ada dalam poket baju melayu.

Bunyi kompang dan gendang yang datang dari arah belakang menutupi suasana yang berlaku antara pengantin dan penjaga tol.

Baba mula naik hanggin ... mula buat decission nak balik.. dia dah mula nak patah balik... amblong dan yang lain-lain juga mula membebel. Penulis puas gak mengintai-ngintai mana lah tau pak mertua zambri ada kat mana-mana. Buleh gak dapat kad TOUCH and GO..

Namun tidak kesampaian. Suasana sudah mulai tegang. Senduk dan centong menjadi penghalang. Muka zambri sudah bertukar kaler. Abih ngelabah bila baba mula mempertikaikan wujudnya TOL HARAM.

Tiba-tiba arah dari dapur menjemput rombongan masuk. Huh.. baru lega rasanya pihak rombongan dari melaka. Muzik zapin mula hinggar bingar dialunkan menjemput masuk para tetamu. Marah kami terus tenggelam akibat dari sedikit persembahan silat pulut dan juga persembahan tarian zapin. Serta sogokan air sirap asam masin. HUH.. LEGA..



Ewah... zapin dik..zapin.. asalkan buleh makan sate.. udah ler..
balik modal keluar tol tadi.. ewah.wahh


Begitulah kisahnya , namun tahniah kepada zambri dan isterinya kerana selamat diijabkabul dan moga-moga berkekalan ke anak cucu. Cuma nasihatnya, jangan buat TOL itu macam.. ya macha.


Post: azmi b ayup
Writer: azmi b. ayup
Photo:azmi b ayup gak..

3 comments:

Shahmizah said...

Tak tau la pulak ader banyak tol haram, kesian dengan ahli rombongan, tapi bukan selalu dapat pengalaman cenggini kan he3,tapi semua tu ader maksud yang tersirat. Thanks pada penulis yang begitu kreatif menulis kisah ini sehingga sy ketawa sampai teguling atas lantai he3

Anonymous said...

macam-macam kisah rupa nye yg berlaku yek... tol haram tu terlalu banyak sgt sampai tetamu yg dtg pun dah mula rasa x senang hati... amik iktibar n pengajaran dr kejadian ni supaya x berulang lagi... :)

zainabayup said...

Lain kali suruh samyvellu pergi siasat kenapa ada tol haram kat maokil... hehehehe..